Tulee aivan naurettavan monta kirjoitusta yhdessä päivässä, mutta tulkoon. Tuntuu mielekkäältä kirjoittaa tähän kategoriaan lähtötilanneviesti, johon myöhemmät kuulumiset ovat sitten niinku muutoksia/lisäyksiä.

Lähtötilanne: Olen Tampereella. Olen ollut täällä nyt vuoden, ja tulen näillä näkymin olemaankin. Ostin asunnon helmikuussa. Otin asuntolainaa ja ostin oman, oikean asunnon. Se oli aika helppoa ja olen tyytyväinen, että tein sen. Maalailen asuntoa kuntoon kesän mittaan. Ihan pintoja vaan, muuten se on siisti. Tervetuloa katsomaan.

Elämä on tuntunut vähän irtonaiselta ja juurettomalta vuoden mittaan: minulla oli niin pitkään tietty, selkeä, automaattisen onnen tuova päämäärä - valmistuminen ja Suomeen paluu - että sen tavoitettuani jäi väistämättä tyhjä olo. Pitäisi löytää uusi samanlainen päämäärä (ja ehkä vähän olen löytänytkin). Ennen kaikkea olen silti onnellinen, että olen taas Suomessa. Ja myös, että aikanaan lähdin. Tiedän nyt, millaista muualla on, eikä minun koskaan enää tarvitse haikailla ulkomailla asumista. Se oli hauskaa ja hienoa, mutta myös orpoa ja raskasta (ystävistä ja toiminnantäyteisestä elämänpiiristä huolimatta). Suosittelen sitä kenelle tahansa, mutta varoitan, että vaikeaakin voi olla. Ei ehkä heti ekana tai tokana hohdokkaana vuonna, mutta sitten hohdon karistua, kun kaikki tuntuu jo rutiinilta eikä edes muista olevansa missään ulkomailla.

Minulla on oikeita käännöstöitä, tekstittämistä. Välillä niitä on ollut enemmän, välillä vähemmän. Tilanne on vähän turhauttava, koska tavallaan joudun koko ajan stressaamaan finansseistani, kun töistä ei ole mitään takuuta. Itse töiden tekeminen on kuitenkin ollut mahtavan hauskaa. Minulle maksetaan leffojen ja sarjojen katsomisesta, eikä tarvitse edes lähteä kotoa! Tätä teen koko kesän. Aikatauluni ovat väljät ja vapaat. Toivottavasti vaan niitä töitäkin riittäisi.

Huomenna Eini tulee tänne kylään, juhannukseksi ollaan menossa saareen. Jossain vaiheessa pitäisi mennä Einin luo Turkuun, ja Marjukan pitäisi tulla taas tänne, ja minun pitäisi mennä äidin ja isän kanssa mökille. Sen kummempaa ohjelmaa ei ole kesäksi. Syksyllä jatkuu opiskelut, ja itse asiassa kesänkin ajan kesätentteinä. Minulta puuttuu ihan muutama opintopiste kandintutkinnosta tämän kesän jälkeen - itse tutkielma on jo tehty ja hyväksytty. Syksyllä pitää vihdoin kärsiä pakollinen ruotsi ja tehdä muutama sivuaineen opintoviikko, ja siinä se on, toinen tutkintoni!

Käytännössä opintoja jatkuu silti koko vuoden, sillä otan heti syksyllä myös pääaineen syventäviä opintoja. Jos vaikka sais sen gradun joskus tehtyä ja maisterin paperit ulos kaiken tämän päälle...sitten olisin kovasti ylpeä!